Закон України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу

Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України "Про внесення змін до длеяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)" від 18 грудня 2018 року № 2657-VІІІ

Захист прав дітей, запобігання різним формам насильства та протидія булінгу

Пам'ятка "Як протистояти булінгу"

Правила поведінки учнів в школі

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом по ХЗОШ № 64

від 03.09.2019

План заходів по ХЗОШ №64
щодо попередження насильницької моделі поведінки, випадків булінгу серед учасників освітнього процесу на 2019/2020 навчальний рік

№ з\п Назва заходу Термін проведення Класи Відповідальний
1. Створення на офіційному сайті закладу освіти сторінки «Протидія булінгу» Лютий 2020 1-11 Педагог-організатор Кузьменко Г.Я.
2. Створення стенду у школі #CтопБулінг Лютий 2020 1-11 Заступник директора з ВР Новікова М.М.
3. Розмістити на інформаційному стенді номери телефону гарячої лінії протидії булінгу 116000 Лютий 2020 1-11 Заступник директора з ВР Новікова М.М.
4. Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню Упродовж року Вчителі школи Адміністрація школи
5. Публікування на сайті школи правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти, порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування), порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу Лютий 2020 Педагог-організатор Кузьменко Г.Я., заступник директора з ВР Новікова М.М.
6. Нарада при директорові «Булінг. Кібербулінг» 11.02.2020 Вчителі школи Застуник директора з ВР Новікова М.М.
7. Організація співпраці з фахівцями СЮП, ССД, ЦСССДМ щодо профілактичної роботи з питань попередження булінгу та насильству в сім’ях згідно окремих планів спільних дій. Протягом року Застуник директора з ВР Новікова М.М.
8. Соціально-педагогічний патронаж За потреби 1-11 Соц. педагог Чупріна А.М.
9. Розгляд заяв про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб, проведення розслідування, засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), прийняття рішення за результатами проведеного розслідування За наявності Директор школи Колесник Є.В., заступник директора з ВР Новікова М.М., представники ССД, СЮП, батьки (за згодою)
10. Проведення уроків відвертого спілкування. 1-4 кл. - «Змінюй в собі негативне ставлення до інших». 5-7кл. – «Допоможи собі рятуючи інших». 8-11 кл. - «Стережись! Бо, що посієш, то й пожнеш», «Про стосунки в учнівському середовищі». Лютий 2020 1-11 класи Класні керівники 1-11 класів
11. Заняття шкільної ради старшокласників за участю соціального педагога на тему «Не допускай насилля над ближнім» Березень 2020 5-11 класи Педагог-організатор Кузьменко Г.Я.
12. Години відвертого спілкування за участю офіцерів поліції «Не допускай проявів буліну над собою. Допоможи другу». Упродовж року 8-9 класи Застуник директора з ВР Новікова М.М., шкільні офіцери поліції
13. Зустріч із представниками юстиції. Лекція «Stop булінг!» Грудень 2019 9 класи представники Московського РВ з питань пробації
14. Участь в онлайн курсі «Протидія та попердження булінгу (цькуванню) в закладі освіти» Грудень 2019 Вчителі школи Адміністрація школи
15. Перегляд відеороліку : «Зупиніться! Моя історія про Булінг та Кібербулінг» Квітень 2020 9 класи Класні керівники 9-х класів
16. Організувати в навчальному закладі написання есе на тему «Як довіряти і бути вдячним іншим». Квітень 2020 5- 11 класи Вчителі української мови
17. Перегляд відео-презентацій «Булінг в школі. Як його розпізнати?» Травень 2020 1-11 класи Педагог-організатор Кузьменко Г.Я. Соціальний педагог Чупріна А.М.
18. Тренінгове заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі». Вересень 2020 5- 11 класи Класні керівники 5-11кл.
19. Проведення засідання методичного об’єднання класних керівників 1-11 кл. на тему «Організація та проведення профілактичної роботи щодо попередження випадків боулінгу серед учасників освітнього процесу» Жовтень 2020 Класні керівники 1-11кл. Чабанна Л.В. Яровинська О.М.
20. Години спілкування «Кібербулінг! Який він?» Жовтень 2020 5-11 класи Класні керівники 1- 11кл.
21. Складання та розповсюдження серед учнів 1-11кл. листівок на тему «Не стань жертвою булінгу» Листопад 2020 5-11 класи Чупріна А.М.
22. Конкурс-виставка плакатів на тему «Шкільному булінгу скажемо – НІ! Листопад 2020 1-11 класи Новікова М.М. Кузьменко Г.Я.
23. Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільних батьківських зборах. «Шкільний булінг. Якщо ваша дитина стала його жертвою» Грудень 2019 Батьки учнів 1-11 класів Колесник Є.В. Чупріна А.М. Яровинська О.М.
24. Проведення інтерактивного заняття на тему «Булінг» Грудень 2019 Соц. Педагог Чупріна А.М. Психолог Яровинська О.М.
25. Перегляд відеороліку: «Зупиніться! Моя історія про Булінг та Кібербулінг» Квітень 2020 9 класи Класні керівники 9-х класів
26. Профілактична бесіда щодо профілактики правопорушень, жорстокої поведінки з дітьми, пропаганди здорового способу життя. Упродовж року 8-10 класи Представники ССД Московського району
27. Профілактичні бесіди із здобувачами освіти щодо попередження злочинності та правопорушень, жорстокого поводження з дітьми, запобігання дитячій бездоглядності, здійснення правового виховання, формування моральних цінностей та якостей, пропаганда здорового способу життя Протягом року 1-11 класи Заступник директора з ВР Новікова М.М., представники юстиції
28. Години психолога «Попередження насильства в родині» Протягом року 7-11 класи Психолог школи Яровинська О.М.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу

1. У разі виникнення такої ситуації учень повинен звернутися до дорослого (батьків, класного керівника, практичного психолога школи, соціального педагога, вчителя, заступника директора з навчально-виховної роботи, директора закладу освіти).

2. Дорослі (батьки, або особи, які їх замінюють) надають заяву за відповідною формою директору закладу або повідомляють відповідального за виконання заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в школі, заступника директора з виховної роботи.

3. Педагогічні працівники по факту, виявленого правопорушення, чи інших негативних проявів учнями закладу освіти, оперативно інформують адміністрацію школи.

4. Директор школи має розглянути звернення у встановленому порядку.

5. Директор школи створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.

6. Видається наказ про проведення розслідування.

7. Затверджується склад комісії з розгляду даного випадку. До складу комісії входять педагогічні працівники, практичний психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та винного (за їх згодою).

8. Проводяться засідання комісії з розгляду даного випадку.

9. Результати розслідування оголошуються на засіданні комісії батькам (чи їх представникам) потерпілого та винного.

10. За результатами висновку комісії з розслідування у разі виявлення факту булінгу, а не одноразового конфлікту, дані повідомляються уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службі у справах дітей по Московському району Департаменту служб у справах дітей Харківської міської ради про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти.

11. Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

12. Психолого-педагогічна служба розробляє заходи щодо здійснення соціально-педагогічного патронажу осіб, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

13. Психологічна служба надає консультативну допомогу батькам (чи їх представникам).

Зразок заяви

/Files/images/2018-2019/shop/2019_Bulling.jpg

/Files/images/2018-2019/shop/213.jpg /Files/images/2018-2019/ndgl_116111.gif

Навіть, якщо ваша дитина добре спілкується з однолітками у садочку — це зовсім не означає, що вона не стане жертвою булінгу в школі. За статистикою, 80% українських дітей піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюючи цього.

Віддаючи дитину до школи, з’ясуйте, на скільки вона толерантна до дітей, які не спілкуються з іншими. В усіх соціальних системах завжди є лідер, середня група і так званий «вигнанець». Завдання школи і батьків — сформувати толерантне ставлення до дітей-«вигнанців».

У початковій школі діти ще не займаються жорстким булінгом, але вже можуть бути нетолерантними до інших. Щойно вчитель починає вибудовувати систему конкуренції та пріоритетів — діти починають один одного травити. А справжній булінг почнеться у середній школі — з 10-11 років — вік входження у підліткову кризу.

Обов’язок шкільного психолога — виявити лідера, схильного ініціювати цькування інших проводити, вести з ним дружні бесіди, виробляючи толерантність.

Ознаки того, що дитину цькують у школі:

Відмова іти до школи з різних причин — «не хочу, не цікаво, не бачу сенсу…»

Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.

Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.

Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.

Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.

Причини булінгу

Як правило, цеЗАНИЖЕНА САМООЦІНКА. Навіть якщо дитина виявляє це через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.

АТМОСФЕРА ВДОМА.Дуже часто жертвами булінгу стають діти, з якими вдома поводяться як з жертвою. Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла маніпулювати своїм становищем жертви, щоб отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, якщо звикла, що до неї краще ставлятсья, коли вона бідна й нещасна, то вона відтворюватиме навколо себе таку ж атмосферу і в школі.

Часто такими дітей роблять бабусі, підживлюючи ідею безпорадності дитини. Як результат — дитина не може себе відстояти за наявності сильного лідера.

ЗАРЯДЖЕНА ЧАСТИНА В КЛАСІ.Це дитина агресор, якій чхати на почуття інших, яка шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.

Відрізнити таку дитину-жертву агресора від «вигнанця» можна за однією ознакою. «Вигнанець» буде таким у всіх колективах. А от дитина-жерва агресора може бути в інших колективах навіть лідером (де його психологічна структура вважатиметься сильною).

Що робити батькам

ПОЯСНИТИ ДИТИНІ,що таке булінг. Задосліжденнями UNICEFв Україні 80% дітей рано чи пізно стають жертвами шкільного цькування. Більшість на ранніх етапах не розуміють, що це таке, і що треба розповідати вчителям про образи. Тому варто пояснювати дітям, що інші мають право робити з ними і на що не мають права.

Це починається з дитячого садка, коли, наприклад, на скаргу про примушування їсти батьки відповідають: ну, ти ж нічого їси, а цілий день у садку. Таким чином даючи іншій людині право на фізичне насилля над своєю дитиною. І коли уже в школі інші діти крадуть її зошити, змушують носити свій портфель, зганяють з місця — їй це видається невинними жартами, про які вона не розповідає.

СТРАТЕГІЯ ЗАХИСТУ.Не бігти одразу до школи. Спершу дізнатися, у дитини, що вона думає про цю ситуацію і підтримати. Якщо вона не зможе впоратися, тоді йти до школи.

Або ж, коли застосовується фізична сила — в такому разі, як би соромно не було дитині, що б вона не казала (агресори зазвичай присоромлюють дітей, яких захищають батьки) треба йти до школи.

ПорадитиПРОВОДИТИ БІЛЬШЕ ЧАСУ ЗІ СТАРШИМИ.За можливістю не відходити надовго від учителя, щоб не допускати насилля.

НЕ ВКЛАДАТИ СВОЇ ІДЕЇ В ГОЛОВУ ДИТИНИ.Коли щось радите — запитуйте, чи зможе дитина так учинити. Якщо відповідь буде — мені незручно, соромно, я так не зможу — шукайте інші варіанти. Головне не присоромлювати — «чому ти не можеш дати відпір?!!»

Не можна злитися на дитину за те, що вона не здатна на дорослі вчинки. Стежте за собою, завдання батьків — допомогти.

З юридичної точки зору ви НЕ МОЖЕТЕ ПРИЙТИ І ПОГОВОРИТИ БЕЗПОСЕРЕДНЬО З ДИТИНОЮ, ЯКА ОБРАЖАЄ вашу. Це можна ініціювати лише через школу або психолога. Інакше можна отримати судовий позов за залякування чужої дитини.

ПІДТРИМУВАТИ ДИВАКУВАТУ РИСУ в характері або зовнішності дитини, якщо саме через це з неї насміхаються. Перетворіть її на сильний бік дитини. Якщо йдеться про особливості зовнішності — зробіть фотосесію, щоб підкреслити. Якщо ж про замкнутість — знайти діяльність, де саме ці якості будуть найнеобхіднішими.

Якщо булінг триває кілька місяців, —БЕЗ ДИТЯЧОГО ПСИХОЛОГА НЕ ОБІЙТИСЯ.

Як запобігти булінгу в учнівській спільноті. Якщо ви помітили або запідозрили булінг, повідомте адміністрацію навчального закладу.

  • Не приховуйте випадки булінгу в класі заради збереження репутації школи. Доведіть до відома батьків дітей ситуацію з обох сторін конфлікту.
  • Залучіть психологічну службу до розв’язання проблеми.
  • Не ігноруйте прояви агресивної або провокативної поведінки учнів. Негайно втручайтеся у конфлікт.
  • Не підтримуйте жодну сторону учасників конфлікту.
  • Ретельно аналізуйте причини виникнення булінгу. Не шукайте винного.
  • Допоможіть однокласникам потурбуватися про того, кого ображають. Будьте неупередженими у своїх оцінках, діях і висловлюваннях.
  • Говоріть з учасниками конфлікту наодинці. Не вимагайте від них публічних пояснень чи вибачень. Створіть умови, щоб ситуація не повторилася.
  • Розкажіть дітям, що таке насилля. Можливо, булери самі потерпають від агресії батьків, старших братів або сестер і просто копіюють звичну модель поведінки.
  • Створіть у класі атмосферу довірливого спілкування, шукайте спільні інтереси, об’єднуйте дітей.
  • Будьте прикладом толерантного й виваженого ставлення до інших.
  • Покажіть дитині, що вона не наодинці з проблемами, підтримайте її й дайте зрозуміти, що вона може розраховувати на вашу допомогу.
  • Проконсультуйтеся з практичним психологом. Не залишайте справу, як є, сподіваючись, що ситуація сама зійде нанівець. Без допомоги фахівця не обійтися.
Кiлькiсть переглядiв: 0